Dnia 11 marca odbyły się warsztaty profilaktyczne dot uzależnień dla uczniów klas 4-8.
Ogólna wiedza uczniów o niebezpiecznym fenomenie środków psychoaktywnych oraz używek, jest najczęściej wiedzą przypadkową /środowisko, Internet/, nierzetelna i wybiórcza. Poznanie mechanizmu uzależnienia jest nieodzownym warunkiem zmniejszenia ryzyka inicjacji. Umożliwia obalenie stereotypów i korekcje błędnych przekonań dotyczących skutków działania środków psychoaktywnych, jako lekarstwa „na strach” czy „witaminy szczęścia”.
Uczniowie zostali zapoznani z kolejnymi etapami procesu uzależnienia od momentu inicjacji aż do okresu całkowitej izolacji społecznej i jej psychofizycznego wyniszczenia.
Warsztaty zostały przygotowane z podziałem na: papierosy i alkohol oraz dopalacze i narkotyki.
Celem było:
• przekazanie i utrwalenie podstawowej wiedzy o skutkach kontaktu bezpośredniego z legalnymi i nielegalnymi substancjami psychoaktywnymi
• uświadomienie uczniom najważniejszych czynników ryzyka, sprzyjających próbie inicjacji i czynników chroniących
• przekazanie i utrwalenie podstawowej wiedzy o mechanizmie powstawania i rodzajach uzależnień i ich destrukcyjnym wpływie na poziom samoakceptacji i poziom akceptacji środowiskowej
• wyrobienie przekonania o możliwości dokonywania wyborów i decyzji słusznych dla zachowania bezpieczeństwa i zdrowia
• popularyzacja i wdrożenie strategii odmawiania.