W ramach projektu Cyberlekcje 3.0, uczniowie klas IV – VI wzięli udział w webinarze  pt. „Nadużywanie nowych technologii” mającym na celu zrozumienie tego zjawiska oraz jego wpływu na codzienne życie.

Badania wykazały, że:

  • 70% uczniów korzysta z urządzeń mobilnych powyżej 4 godzin dziennie.
  • 50% rodziców zauważyło negatywny wpływ technologii na relacje rodzinne.

Nadużywanie nowych technologii to złożony problem, który ma wiele wymiarów. Oto kluczowe aspekty dotyczące tego zjawiska:

1. Wpływ na zdrowie psychiczne

  • Depresja i lęk: Nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych może prowadzić do poczucia izolacji, niskiej samooceny i depresji.
  • Zaburzenia snu: Ekspozycja na niebieskie światło emitowane przez ekrany wpływa na jakość snu, co z kolei wpływa na zdrowie psychiczne i fizyczne.

2. Problemy zdrowotne

  • Fizyczne skutki: Długotrwałe korzystanie z technologii prowadzi do bólu pleców, problemów z wzrokiem oraz otyłości z powodu braku ruchu.
  • Uzależnienie: Coraz więcej osób doświadcza objawów uzależnienia od gier komputerowych czy mediów społecznościowych, co wpływa na ich codzienne funkcjonowanie.

3. Relacje międzyludzkie

  • Izolacja społeczna: Zbyt duża ilość czasu spędzanego online może ograniczać bezpośrednie interakcje z innymi ludźmi.
  • Problemy w rodzinie: Nadużywanie technologii może prowadzić do konfliktów w rodzinie, zwłaszcza gdy członkowie rodziny spędzają czas w swoich urządzeniach zamiast ze sobą.

4. Skutki edukacyjne

  • Problemy z koncentracją: Dzieci i młodzież, które spędzają dużo czasu na technologii, mogą mieć trudności z koncentracją i uczeniem się.
  • Spadek wyników w nauce: Nadużywanie technologii może prowadzić do obniżenia wyników w nauce, ponieważ czas poświęcany na naukę jest zastępowany przez czas spędzany w sieci.

5. Strategie przeciwdziałania

  • Edukacja: Ważne jest, aby uczyć dzieci i dorosłych, jak korzystać z technologii w sposób zdrowy i odpowiedzialny.
  • Ustalanie limitów: Wprowadzenie ograniczeń czasowych na korzystanie z technologii może pomóc w zachowaniu równowagi.
  • Aktywności offline: Zachęcanie do aktywności fizycznych i spędzania czasu na świeżym powietrzu może zmniejszyć czas spędzany przed ekranem.

Nadużywanie nowych technologii to poważny problem, który wymaga uwagi zarówno ze strony rodziców, nauczycieli, jak i samych użytkowników. Kluczowe jest wyważenie korzystania z technologii z codziennymi aktywnościami, aby uniknąć negatywnych skutków.

Galeria

Platforma e-learningowa

 

aktywna tablica

Cyberlekcje 3 0 KV 5

Cyberlekcje_baner_2537x832.png

logo wieksze4

Copyright © 2024 ZSP Bogucice. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.