W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Bogucicach w raz z rozpoczęciem drugiego semestru nauki zaczęło swoją działalności SZKOLNE KOŁO WOLONTARIATU. Celem naszego koła jest niesienie pomocy potrzebującym oraz angażowanie się w różne inicjatywy społeczne, które wspierają lokalną społeczność.
Wolontariat to dobrowolna, bezinteresowna praca na rzecz innych osób, organizacji lub społeczności. Wolontariusze poświęcają swój czas i energię, aby pomagać tam, gdzie jest to potrzebne. Dzięki temu nie tylko wspierają innych, ale także zdobywają nowe doświadczenia, rozwijają swoje umiejętności i uczą się odpowiedzialności.
Nasze działania jako wolontariuszy:
Szkolne Koło Wolontariatu poprowadzą pani Dorota Staworzyńska i pani Agnieszka Musiał. Nasze Szkolne Koło Wolontariatu to przestrzeń dla każdego, kto chce pomagać i angażować się w dobre działania. Każdy może do nas dołączyć i wspólnie z nami tworzyć lepszy świat!
Kto jest po drugiej stronie?
Dnia 03 marca 2025 r. uczniowie klas I-III wzięli udział w edukacyjnej lekcji online „Kto jest po drugiej stronie?”, organizowanej w ramach programu Sieciaki przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Celem zajęć było zwiększenie świadomości dzieci na temat bezpieczeństwa w internecie oraz nauczenie ich zasad ostrożności podczas kontaktów online.
Podczas lekcji uczniowie poznali bohaterów Sieciaków, którzy reprezentują bezpieczne zachowania w sieci, oraz Sieciuchy – postacie symbolizujące zagrożenia internetowe. Dzieci dowiedziały się, jak rozpoznać niebezpieczne sytuacje, unikać udostępniania prywatnych informacji oraz dlaczego należy zachować ograniczone zaufanie wobec nieznajomych w internecie.
Lekcja miała interaktywny charakter – uczniowie z zainteresowaniem słuchali, odpowiadali na pytania zadawane przez sztuczną inteligencję i aktywnie uczestniczyli w dyskusji. Prowadzącym zajęcia był Łukasz Wojtasik, ekspert ds. bezpieczeństwa dzieci w sieci, autor pierwszej polskiej kampanii społecznej dotyczącej zagrożeń online pt. „Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie” z 2004 roku.
Zajęcia były wartościowym doświadczeniem, które dostarczyło uczniom praktycznych wskazówek na temat świadomego i odpowiedzialnego korzystania z internetu. Inicjatywa ta wpisuje się w działania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, która od lat edukuje najmłodszych o zagrożeniach, takich jak grooming, cyberprzemoc czy oszustwa internetowe.
Sprawozdanie z lekcji online w ramach Dni Bezpiecznego Internetu 2025
1. Lekcja online: „Wyłącz, by odpocząć!”
W ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu 2025 uczniowie klas IV i VI wzięli udział w lekcji online zatytułowanej „Wyłącz, by odpocząć!”, której celem było omówienie ważnych kwestii związanych z cyfrowym dobrostanem i higieną cyfrową. Zajęcia prowadziła pani Marta Florkiewicz-Borkowska, trenerka programu Asy Internetu Fundacji Szkoła z Klasą i Google.
Podczas lekcji uczniowie dowiedzieli się, dlaczego tak ważne jest, aby czasem wyłączyć urządzenia cyfrowe i odpocząć. Zajęcia koncentrowały się na tym, jak odpoczynek wpływa na nasz mózg, jakie korzyści przynosi dla zdrowia psychicznego i fizycznego oraz jak dbać o cyfrowy dobrostan, mając przy sobie smartfona. Uczniowie poznali zasady higieny cyfrowej, które pomagają w zachowaniu równowagi między czasem spędzanym w Internecie a czasem na relaks i regenerację.
Lekcja była interaktywna i angażująca, a uczniowie mieli możliwość dyskusji na temat wpływu nadmiernego korzystania z technologii na ich życie oraz sposobów na odpoczynek od cyfrowych bodźców.
2. Lekcja online: „Jak zostać Asem Internetu?”
Druga lekcja online w ramach Dni Bezpiecznego Internetu nosiła tytuł „Jak zostać Asem Internetu?” i została poprowadzona przez Agnieszkę Chomicką-Bosy, trenerkę kompetencji cyfrowych. Celem zajęć było zapoznanie uczniów z zasadami bezpiecznego i odpowiedzialnego poruszania się po Internecie.
Uczniowie rozpoczęli lekcję od wyobrażenia sobie, że wybierają się w podróż do nieznanego miejsca, co miało na celu pokazanie, jak ważne jest odpowiednie przygotowanie się do korzystania z Internetu. Zajęcia opierały się na analogii podróży, w której uczniowie, podobnie jak podróżnicy, muszą wiedzieć, jak poruszać się po sieci, aby uniknąć zagrożeń. W trakcie lekcji uczniowie nauczyli się zasad bezpiecznego korzystania z internetu, szacunku dla innych użytkowników sieci oraz odpowiedzialności za swoje działania online.
Zajęcia były bardzo interaktywne, uczniowie aktywnie uczestniczyli w dyskusjach oraz rozwiązywali zadania praktyczne, które miały na celu utrwalenie zdobytej wiedzy.
3. Podsumowanie i aktywności twórcze
Podsumowaniem obu lekcji było zadanie polegające na stworzeniu plakatów, które miały przedstawiać inne formy aktywności fizycznej lub intelektualnej, które można wykonywać bez używania telefonu czy innych urządzeń elektronicznych. Uczniowie wykazali się dużą kreatywnością, tworząc prace promujące aktywności na świeżym powietrzu, czytanie książek, a także inne formy spędzania czasu w sposób zdrowy i odpowiedzialny.
Wnioski końcowe:
Lekcje online w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu 2025 były bardzo wartościowym doświadczeniem dla uczniów klas IV i VI. Dzięki nim dzieci nie tylko poszerzyły swoją wiedzę na temat higieny cyfrowej, ale również zrozumiały, jak ważne jest dbanie o równowagę między czasem spędzanym online a offline. Uczniowie nauczyli się, jak mądrze korzystać z technologii, aby zapewnić sobie zdrowie psychiczne i fizyczne, a także jak w pełni korzystać z możliwości, jakie daje Internet, w sposób bezpieczny i odpowiedzialny.
26 lutego obchodziliśmy w przedszkolu Dzień Dinozaura. Przedszkolaki przez cały dzień rozmawiały o prehistorycznych stworzeniach, które niegdyś zamieszkiwały naszą planetę. Dzieci obejrzały ciekawe filmy edukacyjne, dzięki którym dowiedziały się jak żyły dinozaury, czym się żywiły oraz jak wyginęły. Następnie odwiedziła nas Pani z biblioteki z książkami, które przeniosły nas do świata tych pradawnych gadów. Po wysłuchaniu ciekawostek, starszaki bez trudu dopasowały nazwy dinozaurów do obrazków oraz opowiedziały jakim pokarmem się żywią. Na zakończenie zajęć przedszkole zamieniło się w pracownię małych artystów. Dzieci z wielkim zaangażowaniem lepiły z masy solnej swoje ulubione dinozaury, a następnie pomalowały je farbami, by potem dumnie prezentować je wśród swoich kolegów i koleżanek.